Welzijn

Eet je fit

Houd je darmen gezond

Jouw darmmicrobiota is belangrijk voor je spijsvertering, je stoelgang en je immuunsysteem. Dat zijn best grote verantwoordelijkheden! Hou je bacteriën dus blij met lekker bewegen, voldoende drinken en gezond eten.

Vooral voor vezels kun je ze wakker maken. Zoals lekker volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, bonen, groente en fruit. Je wordt er zelf trouwens ook vrolijk van. Weet je hoe dat komt? Jouw brein en je darmen hebben nauw contact. Je darmbacteriën communiceren namelijk met je hersenen en omgekeerd. Kijk hier voor meer over de link tussen darm en brein.

 

Prebiotica

Daar smullen je darmen van! Prebiotica zijn speciale vezels waar je darmbacteriën blij van worden. Ze groeien ervan en blijven actief. Je vindt deze topvezels onder andere in witlof, asperges, knoflook en peulvruchten.

Eet lekker en goed

Wil je een gezond lichaam en geest? Dan heb je gezonde voeding nodig. Goed eten is meer dan brandstof, het is ook nog eens belangrijk om je spijsverteringssysteem soepel te laten draaien. Met een paar eenvoudige tips geef je je geest, lichaam en natuurlijk je darmen meteen een boost.

 

Gezond naar 115, kan dat?

Gezond naar 115, wie wil dat nou niet? Immunoloog prof. dr. Eric Claassen, voedingskundige en wetenschapsjournalist Lisette de Jong en journalist Heidi Klijsen zijn ervan overtuigd dat het kan én hebben er een geweldig boek over geschreven. Ze zijn op zoek gegaan naar het geheim van een gelukkig, lang en gezond leven, bestudeerden wetenschappelijk onderzoek en bezochten experts en ervaringsdeskundigen uit de hele wereld. Het boek staat verder vol leuke weetjes over voeding en heerlijke gezonde recepten.