Darmwetenschap

Goede bacterien in de darm

De darmflora (ook wel darmmicrobiota genoemd) bestaat uit een diverse en bijzondere verzameling micro-organismen die in onze darmen leven. Dit zijn zowel goede als slechte bacteriën, maar ook virussen en schimmels. Goede bacteriën, zoals lactobacillen en bifidobacteriën, kun je veilig eten en drinken en ze werken samen met onze darmen. Terwijl slechte bacteriën ons welzijn juist kunnen schaden. Een goede balans tussen alle bacteriën in de darmflora speelt een belangrijke rol voor onze gezondheid. 

Vijf dingen die goede bacteriën voor je doen

Veel goede bacteriën in je darmen levert verschillende voordelen op:

  1. Ze ondersteunen actief ons immuunsysteem. 
  2. Ze houden schadelijke bacteriën op afstand en remmen hun groei.
  3. Ze helpen de spijsvertering.
  4. Ze dragen bij tot het behoud van het evenwicht van de darmflora. 
  5. Ze produceren essentiële voedingsstoffen, zoals vitaminen, die nodig zijn voor ons lichaam.

Heb je goede bacteriën nodig, zelfs als je gezond bent?

Ja, goede bacteriën helpen je algehele gezondheid te ondersteunen.

Veel dingen in ons dagelijks leven kunnen de stabiliteit van de darmflora negatief beïnvloeden, waardoor schadelijke bacteriën de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen. Ongezonde eetgewoonten, slecht slapen en stress zijn bijvoorbeeld oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat onze darmen uit balans raken. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een slechte spijsvertering, stemmingswisselingen en een verminderde weerstand. 

Waar vind je goede bacteriën?

Goede bacteriën zijn natuurlijk te vinden in je darmen, als onderdeel van de darmflora. Maar je vindt ze ook in gefermenteerde voedingsmiddelen en probiotica. Door deze toe te voegen aan je dagelijkse voeding, verhoog je de hoeveelheid goede bacteriën in je darmen.  

Het is belangrijk om je ervan bewust te zijn dat niet alle gefermenteerde voedingsmiddelen hetzelfde zijn en dat ze verschillen van probiotica. Probiotica zijn onderworpen aan strenge kwaliteitseisen en zijn uitgebreid onderzocht door wetenschappers.  

Zes tips om de juiste gefermenteerde voeding en probiotica te kiezen.

Waar moet je op letten bij het kiezen van gefermenteerde voedingsmiddelen en probiotica:

1. Fermentatieproces

Om uiteindelijk een bepaalde hoeveelheid van een specifieke bacteriestam te kunnen bereiken in een product is het belangrijk dat de fermentatie op de juiste manier verloopt. Dit is een nauwkeurig en gestandaardiseerd proces om ervoor te zorgen dat het eindresultaat van goede kwaliteit is. Vandaar dat je bij (een product met) probiotica precies weet welke bacterie erin zit en hoeveel. 

Bij gewone gefermenteerde voedingsmiddelen is de samenstelling vaak wisselend en is niet precies bekend welke bacteriën erin zitten en hoeveel. 

2. Wetenschappelijk bewijs

Niet alle bacteriestammen in (producten met) probiotica zijn even goed onderzocht. In het algemeen kun je zeggen dat er veel wetenschappelijk onderzoek beschikbaar moet zijn over de bacteriestam zodat je zeker weet dat je te maken hebt met een betrouwbaar en kwalitatief hoogwaardig product.

3. Overleven in de darm

Een belangrijke eigenschap (en misschien wel de belangrijkste!) van probiotica is dat de bacteriën de darmen levend bereiken. Als bacteriën de darm niet levend bereiken, kunnen ze niet op dezelfde manier bijdragen als sterkere levende bacteriën doen.  

4. Het aantal levende bacteriën per portie = CFU of kolonievormende eenheden.

Er is een bepaalde hoeveelheid levende bacteriën nodig (die ook de darm levend bereiken) om een eindproduct van hoge kwaliteit te garanderen. De wetenschappelijke term voor dit aantal is “kolonievormende eenheden” KVE of CFU (Engels). Bij gefermenteerde voeding is de hoeveelheid CFU meestal onbekend. Bij een goed probioticum moet je op de verpakking kunnen lezen hoeveel levende bacteriën erin zitten.

5. Een stam of meerdere stammen?

Je weet dat kwantiteit (de hoeveel levende bacteriën zit erin) heel belangrijk is maar de kwaliteit is misschien nog wel belangrijker. Er zijn producten die één bacteriestam bevatten en producten met meerdere bacteriestammen. Het is niet waar dat een product met meerdere stammen beter is.
Het is vooral belangrijk dat een bacteriestam levend de darmen bereikt en heel goed onderzocht is. Zomaar een aantal verschillende bacteriestammen in een product mengen hoeft geen beter product op te leveren. Ook omdat mengsels niet altijd een voldoende hoeveelheid levende bacteriën bevatten.  

6. Veiligheid van consumptie

Uiteraard weet je zeker dat je voor kwaliteit kiest als je een product neemt met een lange geschiedenis en wat dagelijks door miljoenen mensen wordt genomen.